Uzupełnianie diety dziecka

Przez pierwsze pół roku dziecko powinno dostawać jedynie pokarm z piersi mamy lub mleko modyfikowane z butelki. Od 6 miesiąca można zacząć wprowadzać inne pokarmy i powoli urozmaicać dietę dziecka.

Pierwsze pół roku.

Nie trzeba podawać nic poza pokarmem. Nawet w upalne dni, czy w czasie infekcji dziecku w tym wieku wystarcza matczyny pokarm. Czasem, jeśli maluch słabo rośnie (poniżej 300 g/mc), trzeba wcześniej uzupełnić dietę. Produkty uzupełniające można podać najwcześniej od czwartego miesiąca. Dodatkowy posiłek może stanowić kleik ryżowy na wodzie, kleik ryżowy na wywarze z 2-3 jarzyn, papa z jabłka lub ziemniaka itp.

Od 6 miesiąca

Należy rozszerzać dietę dziecka o pokarmy stałe wykorzystując lokalne produkty: warzywa, owoce, kasze bezglutenowe, mięso, rośliny strączkowe i in. Chcąc jak najdłużej utrzymać laktację nie należy zastępować nimi karmień z piersi. Obserwuj dziecko, a zobaczysz kiedy tak naprawdę jest gotowe do przyjmowania stałego pożywienia:
• potrafi siedzieć
• umie chwytać małe przedmioty dwoma palcami i wkładać je do buzi
• zaniknął odruch wypluwania wszystkiego, co dotknie języka
• dziecko jest zainteresowane tym, co jedzą inni i też chce próbować

Wprowadzaj nowe pokarmy zgodnie z poniższymi zasadami:
• pierwszy posiłek powinien składać się tylko z jednego produktu
• produkty powinny być świeże
• zaczynaj się od małych ilości (1/2 łyżeczki), zwiększaj ilość stopniowo
• każdy nowy produkt podawaj się w odstępach 3 - 5 dniowych
• Jeśli przez te dni nie zaobserwujesz żadnych objawów nietolerancji dany produkt może zostać w diecie
• nie zmuszaj się dziecka do zjadania nowych posiłków.

Zmień potrawę.

Pamiętaj, że pokarm zapewnia dziecku wszelkie potrzebne składniki i nawet jak nie zje nic dodatkowego przez kilka dni nic mu się nie stanie.
• nadmiar przygotowanej papki możesz zamrozić ( w małych porcjach)
• mleko mamy jest nadal podstawą pożywienia, do końca pierwszego roku stanowi przynajmniej 2/3 jadłospisu
• posiłki nie powinny zastępować karmień, należy je podawać po karmieniu, ewentualnie posiłek uzupełnić ssaniem piersi
• na razie nie będą potrzebne soczki.

O pierwszych soczkach powinny pomyśleć mamy dzieci karmionych w sposób mieszany.
• produkty zawierające białka mleka krowiego i gluten podaje się po ukończeniu 1 roku życia

Najczęściej podawane produkty jako pierwsze to:
jabłko – gotowane lub surowe,
utarte łyżeczką ziemniak - gotowany bez soli, rozdrobniony widelcem, jeśli zbyt suchy to z dodatkiem wody lub maminego mleka, podawany łyżeczką
marchewka – gotowana, rozdrobniona widelcem, jednak rzadziej stosowana ze względu na wysoką zawartość azotyn z nawozów, chyba, że z własnego ogródka lub słoiczka
dynia – gotowana papa z dyni to wartościowy przysmak
banan, kiwi, avocado – chętnie podawane dzieciom za oceanem,
bardzo zdrowe i wygodne do podania kleik ryżowy – na wodzie lub pokarmie, chętnie podawany dzieciom słabo przybierającym na wadze

Pierwsza zupka:

Ugotowane warzywa np. ziemniak, buraczek, pietrucha, rozgniatamy i łączymy z wywarem jarzynowym. Za jakiś czas można tę zupkę okrasić odrobinką masła, a także łagodną, aromatyczną przyprawą poprawiającą trawienie np. majeranek, oregano.

Nie dawaj dziecku słodyczy ani produktów solonych (np. chipsów)

W kolejnych miesiącach nie musisz rozszerzać diety nadmiernie, tylko urozmaicać w obrębie już wypróbowanych produktów. Ciekawą odmianą są biszkopty bezglutenowe, płatki kukurydziane, chlebek ryżowy itp. Wygodne do podawania: gotowana fasolka szparagowa, kalafior, brokuły – prosto do rączki.

WARTO: Nauczyć dziecko jedzenia innych poza piersią potraw w okresie pomiędzy 6-9 miesiącem. Warto zrobić z jedzenia pewien rytuał, przy stole na krzesełku, z całą rodziną lub przed południowym spacerem, lub gdy mama jest w pracy posiłek podaje babcia.

UWAGA: Jeśli natomiast chcesz powoli wygasić laktację, zastępuj w tym miesiącu 1-2 karmienia zupką lub papką. W okresie drugiego roku życia:

Mleko mamy w drugim roku życia stanowi ok. 1/4 diety malucha.

Dziecko powoli przechodzi na tzw. rodzinną dietę, ale powinna być to dieta lekkostrawna. Sprawność enzymatyczna przewodu pokarmowego równa sprawności dorosłych zostaje osiągnięta dopiero w czwartym roku życia. Do tego czasu przewód pokarmowy jest “delikatny”.

Możesz stopniowo wprowadzać gluten: kasze pszenne, owsiane, jęczmienne, pieczywo miękkie i chrupkie żytnie, pszenne itp. Ponadto możesz wypróbować produkty pochodzenia krowiego: jogurty, serki, desery.

Warto od tego momentu zacząć wyrabiać zdrowe nawyki żywieniowe. To inwestycja w zdrowie na całe życie.

Oto siedem dobrych zasad:
1. Ustal pory posiłków i towarzyszący im rytuał
2. Posiłki przygotowuj starannie, kolorowo i ciekawie
3. Unikaj bezwartościowych produktów (słodyczy, chipsów itp.)
4. Najzdrowsze są potrawy świeże i proste, nie konserwowane, nie barwione itp.
5. Postaw na warzywa i owoce.
6. Nie unikaj roślin strączkowych, ciemnego pieczywa, grubych kasz.
7. Unikaj tłuszczów zwierzęcych (tłustych mięs, wywarów mięsnych, smalcu, tłustych ryb).

Dr Magdalena Nehring - Gugulska
Źródło:www.laktacja.pl

Podobał Ci się artykuł?

Dodaj do  
Kopiuj link do podstrony
Agnieszka
Autor: Agnieszka
Nazywam się Agnieszka Jasińska. Od kilku lat związana jestem z serwisami parentingowymi, głównie ze StrefaMamy.pl. Bacznie obserwuję również to co wymyślają, tworzą i próbują nam sprzedać producenci akcesoriów i produktów dla dzieci. Sama nie ma (jeszcze) dzieci. Mam jednak z nimi, a także z ich rodzicami styczność praktycznie codziennie przez co ich potrzeby nie są mi obce.